اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 05 May 2018
وزیر نیرو تاکید کرد:
وزیر نیرو با بیان این مطلب که من اصلا موافق گران کردن نیستم بلکه هر کالایی باید قیمت واقعی خود را پیدا کند. اگر ارزانی یک کالا موجب مصرف بی رویه شود این کار درستی نیست و خود مردم بعدا هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. 
 قیمت آب و برق باید واقعی شودبه گزارش خبرنگار  سرویس اقتصادی عصرپرس، اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندیهای بهره برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: من با وحشت آفرینی موافق نیستم اینکه با همین شیوه که قبلا مصرف می کردین مصرف کنید اشکالی ندارد و ما کماکان می توانیم این بد مصرفان را در بعضی زمینه ها ادامه بدهیم و همین خواهد شد که به سمت شیرین سازی آب دریاها و باوری سازی ابرها حرکت می کنیم اما یک کلمه نگوییم که بیاییم  نگاه کنیم که برکت این خشکسالی به شیوه مصرف ما در کشاورزی، شرب و در صنعت را اگر این موضوع را مطرح نکنیم ،این آبهای جدید را بعد از صرف سالها و مالها به مشک سوراخ بریزیم.
وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: بیش از اقتدار سیاسی یه مفاهمه می خواهد باید اطلاعات دقیق به مردم منتقل شود مردم  و کشاورزان ما باید بدانند که اگر فقط ۱۰ درصد با انتخاب کشت مناسب، با نکاشتن کشت هندوانه در مناطق کم آب و صادر نکردن آن به مناطق دیگر با انتخاب الگوهای مناسب بتوانند بهره وری از آب را بهبود ببخشند به اندازه بیش از آنچه که ما در تمام صنعت و تمام شرب و بهداشت آب مصرف می کنیم آب خواهیم داشت البته اینها به معنای این نیست که به فکر تامین آبهای جدیدی نیستیم نخواهد بود.
اردکانیان گفت: حتما به دنبال تکنولوژی روز هستیم، حتما ابرها را باور خواهیم کرد و آبهای شور را با مطالعه کردن زیست محیطی و اقتصادی شیرین خواهیم کرد اما نه به این قیمت که دست به نحوه آب موجود نزنیم.
وزیر نیرو در خصوص افزایش هفت درصدی قیمت آب گفت: بطور متوسط پول برق  برای هر شهروند به اندازه یک نان بربری در ماه ممکن است افزایش پیدا کند. باید این صدا را به گوش مسئولان رساند.
وی تاکید کرد: من اصلا موافق گران کردن نیستم بلکه هر چیزی قیمت واقعی خود را پیدا کند. اگر ارزانی یک کالا موجب مصرف بی رویه شود این کار درستی نیست و خود مردم بعدا هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. اگر قیمت برق واقعی نشود و موجب شود در فصل تابستان با مصرف بی رویه مواجه شویم و با این کار کشور وارد چرخه خاموشی شود هزینه ای که تک تک مردم برای تحمل آن خاموشی پرداخت خواهند به مراتب بیشتر از آن اصلاح است. 
اردکانیان  ادامه داد:  این افزایش قیمت با هدف اصلاح مصرف صورت می گیرد.

 آلوده شدن منابع آب شیرین با پساب‌ها

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استفاده از پساب فاضلاب‌ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید آب خاکستری را در منابع آبی خود در نظر بگیریم، گفت: هم اکنون سالانه سه میلیارد مترمکعب پساب در کشور وجود دارد که نه تنها تصفیه نمی‌شود، بلکه موجب آلوده شدن منابع محدود آب شیرین می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت و بخش خصوصی باید توجهی بیشتر به این مساله داشته باشند و منابع مالی قابل ملاحظه‌ای برای جمع آوری، تصفیه پساب و تأمین آب مطمن و پایدار (برای بخش صنعت) سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه جامعه ما و مردم ما ظرفیتی بسیار بالا دارند، تصریح کرد: ما یک مقدار روی شیوه‌ها و روش‌هایی که برای ارتباط برقرار کردن به کار گرفته‌ایم تجدید نظر خواهیم کرد و در این خصوص یک مرکز علوم اجتماعی را فعال خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: